CZK

Handmade Luxury Art Brands - Design - Style

ŠPERKY BUDOUCNOSTI OD KATEŘINY REICH

Šperky Kateřiny Reich jsou na první pohled ojedinělé svým konstruktivním a přísně geometrickým výrazem s dokonale propracovanými detaily. Autorka se pro jejich podobu inspiruje futuristickým stylem, svou vizí budoucnosti, kdy jsou vytvářeny šperky na pomezí body artu, ale přitom stále s důrazem na jejich funkční nositelnost. Zajímá se hlavně o inovativní a netradiční přístupy ve šperku. Získala řadu nominací a ocenění a objevila se také v The Wall Street Journal Magazine spolu s kousky od Balenciagy, Prady, Céline, Chopard, YSL nebo Versace.

Kateřina Franc Reichová

Dětství na Novém světě

Kateřina vyrůstala v Praze v historické uličce Nový Svět poblíž Pražského hradu, která je dodnes vyhledávanou předlohou malířů. Uměním byla doslova obklopena ze všech stran, protože otec pracoval jako fotograf a matka jako galeristka. “Myslím ale, že velký podíl na tom, proč jsem se stala šperkařkou, měla má babička. Ta žila ve Švýcarsku v Basileji a v době, kdy u nás vládl komunismus a vše bylo zahaleno do ponurých šedých barev, jsem se jako dítě vždy při návštěvě u ní ocitla v ráji. Babička milovala vše, co se třpytí, takže její šatník a nemalá šperkovnice byly pro mne něco absolutně fascinujícího.”

Studentská léta

Vystudovala střední uměleckou školu Václava Hollara v Praze a později Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, kde si vybrala jak keramiku, tak později design kovu a šperku v ateliéru profesora V. K. Nováka. “Pokud se chcete stát umělcem či designérem, myslím, že vysoká škola je hodně velké plus. Už jen z toho důvodu, že potkáte lidi, se kterými máte společnou řeč, navzájem se inspirujete, společně vystavujete a tak nějak jste více v dění. V ateliéru keramiky jsme od vedoucího dostávali stále nějaká témata, což je někdy sice obohacující, ale občas i dost svazující.

Sama nevím, zda by se mi po studiích podařilo najít vlastní styl vyjádření. Bylo pro mne ale velkým překvapením, když jsem nastoupila do ateliéru šperku a měla jsem si do půl hodiny vymyslet téma, kterému se budu celé tříleté studiu věnovat. Hned jsem věděla, že to bude šperk budoucnosti, protože mě vždy fascinovalo vše s prvky sci-fi a futurismu. Překvapivě mě toto téma natolik oslovilo, že se mu věnuji dodnes. V tomto případě bylo pro mne ideální, že jsem mohla jít vlastní cestou, ale pod odborným vedením profesora.”

Materiály

Šperky vyrábí autroka převážně z plexiskla a chirurgické oceli, která je zcela antialergenní. “Myslím, že tento materiál je stále nedoceněný už z důvodu jeho antialergenních sloučenin, ale i proto, že materiál je velmi pevný, šperk se tedy častým nošením nijak nedeformuje a jeho barva je stálá. Plexisklo zase krásně imituje sklo, ale je lehké a nerozbitné. Pro své šperky vybírám pouze taková plexiskla, která jsou kvalitní a tvrzená, aby nedocházelo k snadnému poškrábání.”

Mullatem – vesmírně působivý šperk

Kateřininy futuristické šperky osloví snad každého se zálibou v jednoduchých liniích a prvcích budoucnosti přetavených do originálních ozdob v podobě náušnic, náhrdelníků, prstenů, náramků a utopických věciček, jakými jsou například netradiční křídla inspirovaná znázorněním signálu. Za zmínku stojí šperk z chirurgické oceli Mullatem, který je určen na ucho. Autorka se inspirovala futurismem, cyberpunkem a kosmickým designem.

Způsob, kterým Mullatem na těle drží, je zcela inovativní a nevyžaduje od ucha takřka žádné oběti – netřeba do něj píchat, ani drtit lalůček klipsou, tradičně navíc nevzhlednou. Také tvar šperku je velmi neotřelý, expresivní a na rozdíl od běžných náušnic by měl být Mullatem nošen rozhodně pouze jeden. “Kolekci šperků Mullatem jsem navrhovala v prvé řadě pro odvážné mladé ženy, které se rády zdobí a vyhledávají extravagantní a zároveň elegantní kousky, které dokážou upoutat. Nevylučuji možnost, že kolekce šperků zaujme i muže, kteří najdou odvahu je nosit.”

Inspirace vším

Inspiraci nachází jak v architektuře, tak i v přírodě. “Stačí se jen pořádně dívat kolem sebe. Mou velkou inspirací byla pro mne architektka Zaha Hadid, která nenavrhovala pouze budovy, ale i šperky, boty a design za pomocí nejmodernějších technologií. Jejím futuristickým stylem jsem stále okouzlená”.

Ocenění

V roce 2011 Kateřina obdržela ocenění Dobrý studentský design za kolekci šperků MULLATEM a v následujícím roce byla nominována za šperk IO v soutěži Národní cena za studentský design. “Nutno říci, že oceněná kolekce šperků Mullatem byla má první školní práce ve šperkařském ateliéru a takový úspěch překvapil nejen mě.” prozradila designérka.

Později byla v roce 2014 nominována na cenu Czech Grand Design v kategorii Designér šperku roku za kolekci futuristických šperků MOARÉ. V roce 2018 byla její kolekce Kyō, inspirovaná japonským uměním, oceněna na mezinárodní přehlídce designu – Designblok jako Nejlepší kolekce šperků a následně navržena na ceny Czech Grand Design.  Jak už jsme zmínili v úvodu, objevila se také v The Wall Street Journal Magazine, v čínském vydání Harper´s Bazaaru a Cosmopolitanu vedle značek jakou jsou Louis Vuitton, Chanel, Céline, Giorgio Armani, Valentino a další. Myslím, že mé větší šperky, které se objevily v magazínu WSJ, nejsou pouze ozdobou, ale vždy nesou nějaký příběh. Ale stále zásadní pro mne je, jak dokážou člověka zkrášlit, i když jde většinou o dost extravagantní kousky”.

Zdroj:

http://www.refresher.cz

http://www.designcabinet.cz/mullatem-vesmirne-pusobivy-sperk

Share on facebook
Like
Share on twitter
Tweet

NEWSLETTER

Zaregistruj se a získej slevu na

první nákup

zde

SLEVA 100