Myšlenka proniknutí do světa byznysu, učení se novým věcem a tvorba něčeho originálního byly hlavním důvodem vzniku projektu PaperTime, za kterým stojí dva studenti Vysoké školy ekonomické, Jaroslav Kevin Peterka a Egor Nefedov. Jejich designové doplňky jsou vyrobené celé z kvalitního grafického papíru a zákazník si je musí poskládat sám. Jednoduchý proces dělá produkt přístupný pro celou rodinu. Výsledek oživí jakýkoliv interiér a vytvoří skvělé vzpomínky.
Složité začátky
“Naše původní myšlenka byla osvojit si znalosti získané při studiu i v praxi, zároveň se naučit i něco více. Původně jsme si nebyli jisti s čím začít, a tak jsme dali dohromady několik nápadů. Jeden z nich byly minimalistické doplňky z papíru do interiéru, které si zákazník bude muset složit sám. Protože Kevin na střední škole studoval architekturu a design, tento nápad na nás udělal dojem. Naše prvotní myšlenka byla podpoření kreativity u mladších generací a práce s papírem se jevila jako skvělý prostředek.”
Původní interiérové doplňky byly komplikované a složit jeden model trvalo cca 25 hodin. Původně se totiž jednalo o pouhé výtisky na tvrdý recyklovaný papír a jednotlivé dílky si lidé museli sami vyřezat, připravit ohyby a následně slepit k sobě. “Než jsme začali, moc jsme projektu nevěřili a mysleli si, že akorát přijdeme o peníze, které jsme do začátku vložili. V následujících měsících jsme spustili e-shop, začali spolupráci se třemi designovými obchody a projekt nechali volně běžet.”
Rozjezd
Důležitým krokem byl event MeetPapír v Brně, kde tvůrci projektu měli možnost ukázat skládačky zákazníkům naživo a získat od nich zpětnou vazbu. “Reakce zákazníků byly různé: to moje dítě nezvládne, na to nemám čas, škoda že nemáte jiný motiv a podobně. Také jsme se dozvěděli, že všichni chtěli koupit dárek pro děti a nad tím jsme se původně vůbec nezamýšleli. Na nic jsme nečekali a během následujícího měsíce kompletně změnili celou naši nabídku. Z minimalistických doplňků do interiéru jsme udělali o poznání jednodušší skládačky vyhotovené jako kreativní sada pro děti, ale i dospělé, kteří mají rádi tvoření z papíru. Udělali jsme jen pár motivů, jako medvěd, panda, jednorožec, nebo slon na stěnu a pejsek na postavení na poličku.” Jednoduché a barevné skládačky byly velkým překvapením na několika designových trzích a marketech, ale i v partnerských obchodech a e-shopech.
“První kolekce jsme vyráběli sami, doslova “u nás doma v obýváku”. Výrobu nové kolekce, kvůli složitějšímu procesu, jsme delegovali velice šikovnému výrobci na Moravě.” Celý proces má několik fází. Hlavní je řezání jednotlivých dílků a zároveň nařezávání ohybů laserem, aby bylo skládání pro zákazníka co nejjednodušší.
“Začátkem tohoto roku jsme udělali vše pro dokončení další kompletní předělávky našeho produktu, která se ukázala být jako výborný krok. Vše jsme opět zjednodušili, vytvořili nové balení, našli nového dodavatele velice kvalitního italského papíru a jednotlivé dílky do balení jsme vkládali již vyřezané s připravenými ohyby. Konečný zákazník po rozbalení tedy jen koukne na velice stručný a jasný návod a slepí jednotlivé dílky k sobě.“
Studenti se snaží lidem nabídnout nejen jedinečný způsob oživení interiéru, ale také nápad na večer plný tvoření s partnerem nebo partnerkou, dětmi, nebo hned celou rodinou.
Materiál
Původní materiál byl papír ze 100 % recyklovaných vláken vyrobený v České republice. Při návrzích nové kolekce designéři hledali materiály o něco tvrdší a příjemnější na dotek, aby se s nimi lépe pracovalo. Důraz byl kladen i na povrch papíru z estetického hlediska. Kvůli omezenému sortimentu českého výrobce museli ale vybrat jiné materiály. Nová kolekce je proto z tvrdých grafických papírů vyrobených v Itálii.
“Pro novou kolekci jsme vybírali papír co nejtvrdší, zároveň jsme byli omezeni ohyby, kde jsou ostřejší úhly, protože by papír při ohýbání praskal. Hotové skládačky jsou dostatečně pevné, aby držely svůj tvar a bez problému visely na stěně nebo byly na poličce a podobně. Povrch vybraného grafického papíru je hladký a zacelený, díky tomu je použitý papír mnohem více odolný než například obyčejná čtvrtka. Nicméně je to stále papír (i když tvrdý), je tedy třeba s ním tak zacházet.”
Návrhy jsou prvotní
Proces výroby je poměrně složitý. Na začátku vždy stojí grafický návrh. Nejdříve je potřeba nápad, následuje několik návrhů a poté rozložení jednotlivých polygonů tak, aby bylo možné model složit. Návrh je vždy nutné složit a najít chyby a části, které dělají skládání složité. Grafický návrh se poté znovu upravuje a skládá z papíru. “Tímto způsobem postupujeme do té doby, dokud není skládání dostatečně jednoduché pro každého. V novém balení, narozdíl od starších, jsou již všechny dílky nařezané a ohyby připravené. Stačí tedy jen najít stejná čísla a dílky slepit k sobě. Jeden papírový model každý zvládne složit průměrně za hodinu až dvě čistého času.”
Zpětná vazba jako zdroj inspirace
“Myslíme si, že největší inspirací jsou zákazníci. Především na designových marketech a výstavách se vás vždy ptáme na názor lidí a rádi nasloucháme. Ptáme se, co je dobré, co se jim líbí, ale hlavně co dobré není a jestli měli při skládání například nějaký problém, nebo jestli bylo něco nejasné. Tímto se inspirujeme a upravujeme stávající výrobky, ale také na základě toho navrhujeme nové motivy.“