Handmade Luxury Art Brands - Design - Style

PŘIPRAVTE SE NA FASHION REVOLUTION WEEK

Fashion Revolution Week je každoroční globální kampaň zaměřená na zvýšení povědomí o udržitelnosti v módním průmyslu. Probíhá od úterý 22. dubna do neděle 27. dubna 2025. Téma letošního ročníku je „Think Globally, Act Locally“ (Mysli globálně, jednej lokálně) a vyzývá jednotlivce, komunity, značky i vlády k systematickým změnám ve výrobních procesech a spotřebitelských návycích.

Historie Fashion Revolution

Iniciativa vznikla v roce 2013 v reakci na tragédii v bangladéšské textilní továrně Rana Plaza, kde při zřícení budovy zahynulo 1 134 pracovníků. Sídlila v ní řada oděvních továren, které dohromady zaměstnávaly kolem 5 000 lidí. Tito lidé tam vyráběli oblečení pro mnoho známých módních značek. Budova Rana Plaza byla ovšem dlouhodobě v nevyhovujícím technickém stavu.

Těsně před katastrofou přišla dokonce mnohá varování před jejím možným zřícením. Dělníkům bylo přesto nařízeno přijít do práce a během jedné směny (24. dubna 2013) se budova zřítila. V jejích troskách zůstalo mnoho obětí. K tragédii došlo z důvodu neustálé snahy snižování nákladů na výrobu a neetickým postojem k šicím dělníkům. Toto neštěstí je považováno za největší nehodu v historii oděvního průmyslu.

Carry Somers a Orsola de Castro jsou zakladatelky globální iniciativy Fashion Revolution, která vznikla v reakci na tragédii v bangladéšské továrně. Jejich cílem je zvyšovat povědomí o negativních dopadech módního průmyslu na lidi i planetu a podporovat větší transparentnost, etiku a udržitelnost v módě. Obě ženy patří k výrazným postavám hnutí za pomalou módu a svým působením inspirují spotřebitele, návrháře i značky k odpovědnějším rozhodnutím. Cílem Fashion Revolution Weeku je zvýšení transparentnosti módního průmyslu a upozornění na neetické pracovní podmínky. Během 12 let se stalo největším hnutím módního aktivismu na světě a rozrostlo se do více než 80 zemí.

Fashion Revolution Week 2025 v České republice

V ČR se Fashion Revolution Week koná již několik let. V uplynulých letech probíhal hlavní program v galerii G18 ve Zlíně, kde se uskutečnily upcyklační workshopy, projekce dokumentů a prezentace o udržitelných materiálech. Součástí byla také online tisková konference s výsledky spotřebitelského průzkumu z ČR, Slovenska, Maďarska a Polska.

V roce 2025 se očekává podobný program. V minulých letech byly pořádány workshopy pro módní značky, jako například workshop k mobilní aplikaci TELLMYS, která umožňuje značkám sdílet příběhy svých produktů prostřednictvím QR kódů. Tento projekt byl realizován za podpory Visegrádského fondu a zapojily se do něj organizace z ČR, Slovenska, Maďarska a Polska.

Dalšími aktivitami byly veřejné projekce dokumentů o módním průmyslu, diskuse o udržitelnosti a výzvy k odpovědnosti značek prostřednictvím kampaně #WhoMadeMyClothes. Tato kampaň vyzývá spotřebitele, aby se ptali, kdo vyrobil jejich oblečení, a tím podporovali transparentnost v dodavatelských řetězcích.

Jak se můžete zapojit?

Do Fashion Revolution Week se můžete zapojit různými způsoby:​

Sdílením příběhů: Použijte hashtagy jako #WhoMadeMyClothes a #WeAreFashionRevolution na sociálních sítích.

Účastí na akcích: Sledujte místní organizace a centra, která pořádají workshopy, projekce a diskuse.​

Opravy oblečení: Zapojte se do akce „Mend In Public Day“ a opravujte své oblečení na veřejnosti, čímž upozorníte na problém rychlé módy.

Aktuální informace o akcích v České republice najdete na oficiálních stránkách Fashion Revolution Czech Republic & Slovakia.

Like
Tweet

NEWSLETTER

Zaregistruj se k odběru Newsletteru získej slevu na

první nákup

SLEVA 100