CZK

Handmade Luxury Art Brands - Design - Style

FASHION REVOLUTION WEEK

Tento týden (18. – 24. 4.) probíhá Fashion Revolution Week, který každoročně vrcholí 24. dubna v podobě Fashion Revolution Day. Stojí za ním hnutí Fashion Revolution, mezinárodní iniciativa, která vznikla v Londýně, v přímé reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza, 24. dubna 2013. V jejích troskách zahynulo 1130 lidí a více než 2500 dalších bylo zraněno.

Trosky továrny Rana Plaza

Od té doby se stalo Fashion Revolution největším módním aktivistickým neziskovým hnutím, s týmy ve více než 100 zemích po celém světě. Založili ho společně Carry Somers a Orsola de Castro. Organizace je financována soukromými nadacemi, komerčními subjekty i štědrými dary od jednotlivců.  K Fashion Revolution se dnes hlásí mnozí návrháři, značky a milovníci módy z celého světa.

Rana Plaza

Rana Plaza bývala budova v Bangladéši. Sídlila v ní řada oděvních továren, které dohromady zaměstnávaly kolem 5 000 lidí. Tito lidé tam vyráběli oblečení pro mnohé z nejznámějších módních značek. Budova Rana Plaza byla ovšem dlouhodobě v nevyhovujícím technickém stavu. Těsně před katastrofou přišla dokonce mnohá varování před jejím možným zřícením. Dělníkům bylo přesto nařízeno přijít do práce a během jedné jejich směny (24. dubna 2013) se budova zřítila. V jejích troskách zůstalo mnoho obětí. K tragédii došlo z důvodu neustálé snahy snižování nákladů na výrobu a neetickým postojem k šicím dělníkům. Toto neštěstí je považováno za největší nehodu v historii oděvního průmyslu.

Co je cílem

Hlavním cílem Fashion Revolution je zvýšit ve společnosti povědomí o tom, jak funguje módní průmysl a jaké negativní dopady jeho fungování přináší. Kampaň rovněž usiluje o maximálni možnou transparentnost dodavatelského řetězce oděvních značek, které prostřednictvím #whomademyclothes vyzývá k tomu, aby nechaly náhlednout “pod pokličku” a ukázaly, že nemaji co skrývat. Mnozí návrháři, kteří se zapojují do této iniciativy, reagují na výzvy a fotí se s nápisem I made your clothes.

Carry Somers a Orsola de Castro zakladatelky Fashion Revolution

Jak se zapojit

My všichni coby spotřebitelé můžeme k etické a zodpovědné výrobě v módním průmyslu dlouhodobě pomáhat. První krok je zajímat se o to, odkud pochází naše oděvy, které nosíme a vyvarovat se nakupování nekvalitního oblečení ušitého lidmi, kteří denně riskují život, aby se ušetřilo na nákladech na výrobu.

I Vy se můžete stát součástí kampaně tím, že pomocí hashtagu #whomademyclothes vyzvete Vaše oblíbené značky k tomu, aby ukázaly, jak, kdo a kde jejich produkty ve skutečnosti vyrábí.

Pointou je pořídit si selfie v oblečení naruby, s viditelným oděvním štítkem a tu následně umístit na sociální sítě s otagovanou příslušnou značkou @názevznačky a hashtagem #whomademyclothes.

Zdroj: https://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/boj-za-etickou-modu-fashion-revolution https://www.fashionrevolution.org/europe/czech-republic/

Share on facebook
Like
Share on twitter
Tweet

NEWSLETTER

Zaregistruj se a získej slevu na

první nákup

zde

SLEVA 100