TÝDEN S... ODIVI

když jsme kocem září navštívily smíchovský ateliér ivy burkertové, její urban zahrádka ve vnitrobloku už dávno nekvetla (i když bylinkám se v ní ještě celkem dařilo), nová kolekce na podzim a zimu byla ale posetá růžovými pivoňkami. jmenuje se když na tebe sněží, neznamená, že jinde nekvetou, což zní to jako úryvek z nějaký básně. ten název si ale vymyslela iva sama. pár dní před tím ji představila na jednom z českých fashion weeků, mercedes-benz prague fashion weekend a kočky byly samozřejmě u toho, jak vítez našeho přehlídkovýho reportu.

iva pochází z hradce králové, několik let už je ale spjatá s pražským smíchovem. koberce i stěna jejího showroomu jsou ve stejném fialovém odstínu jako dominantní barva nový kolekce. ptaly jsme se ivy, jestli si ateliér celý zařídila v duchu nový inspirace, smála se a řekla, že ne, že se jí ta fialová v každý kolekci vždycky nějak objeví, že to je prostě náhoda. na designbloku jsme jí potkaly ve jejím fialovém kabátě, tahle barva tak asi bude srdcovka. její značka ODIVI propojuje streetový komfort a variabilitu s elegantní módou. nedávno jí bylo pětadvacet, dodělala školu a má teď spoustu plánů a nápadů.

kromě videa, který jsme u ivy natočily, si můžete přečíst záznam našeho povídání a v soutěži navíc i vyhrát šaty od ní. čtěte dál!


tenhle týden můžete vyhrát dva kousky z aktuální kolekce odivi když na tebe sněží, neznamená, že jinde nekvetou. jsou to novinky přímo z přehlídkovýho mola, modrý variabilní šaty a šaty/top s originálním potiskem pivoněk (o anabázi s pivoňkama si přečtěte níže).

abyste jedny z nich vyhráli, stačí správně odpovědět na otázku: který sport iva miluje? je to:

a) snowboarding

b) lyžování

správnou odpověď najdete samozřejmě v našem rozhovoru níže. až budete vědět, odpověď zašlete na adresu soutez@molo7.cz (nejpozději do půlnoci 20.10.) a my potom vylosujeme dva výherce. navíc každý, kdo si v týdnu s odivi pořídí něco od ní, dostane 100 korun cash back na svůj účet (platí od 14. do 20.10. 2013, kredity se připíší po skončení akce). vybírat můžete tady.

11: máš za sebou teď asi největší prezentaci svojí práce - velkou, profesionální, dospělou přehlídku na meredes-benz prague fashion weekend...

IVA: haha, přesně tak. beru to jako přelom. dřív jsem dělala více přehlídek-show, ale byly to spíš taneční performance. před třemi měsíci jsem ale konečně dodělala školu. do tý doby jsem k odivi měla vždy ještě nějaký další povinnosti, ale teď už budu mít čas věnovat se tomu víc. začínala jsem hodně mladá. pohybovala jsem se mezi tanečníkama, snowboarďákama a dělali jsme spíš streetwear. od tý doby se to docela posunulo a tohle byla jedna z příležitostí ukázat veřejnosti, že jsme už trochu jinde.

11: působila vyzrále, měla jednotný koncept, byla to velká kolekce a velká profi přehlídka. jaká byla vlastně tvoje osobní pfw zkušenost? jak jsi to prožívala?

IVA: říká se, že v backstage je frmol a jak to je chaotický. já jsem si dřív všechny přehlídky dělala sama a byl to neuvěřitelnej punk, takže pro mě to spíš bylo příjemné překvapení, na jaký úrovni a v klidu to bylo tady. přišla jsem na fitting, přivedla si svoje lidi a čekala jsem, že to začneme všechno řešit, ale ono už bylo všechno připravený. to pro mě byla dost nezvyklá role. ptala jsem se 'co mám dělat já?' a oni mi řekli, že mám kontrolovat, jestli to je dobrý. takže za mě to bylo na jedničku.

11: tak frmol bude určitě i v paříži...

IVA: jediný co bych jim přála, je mít v backstage víc místa.

11: říkala jsi, že jsi dodělala školu, tak co jsi vlastně studovala?

IVA: já jsem teď tři roky dojížděla na baťovku do zlína, na multimédia a design. takže mám teď bakaláře a dál se nechystám. pokud studium, tak jedině v cizině, abych si trochu zlepšila jazyky, protože to mi úplně nejde.

11: šít jsi ale začala už dřív?

IVA: začala jsem v hradci na gymplu, kde jsem měla skvělou výtvarkářku, která nás každýho vedla, kam jsme chtěli. tehdy jsem už dělala první přehlídky... potom jsem šla na vošku (vošon spšo) do prahy. po roce a půl jsme ale s kristýnou [javůrkovou] odešly. přesně si pamatuju, jak jsme šly před vánocema na kafe a já ji oznámila, že to takhle dál nejde a že končím. a ona do toho šla se mnou. pak jsme začaly spolu fungovat tady v ateliéru. já jsem při tom dělala ještě dva roky módní redaktorku ve stratosféře. no a pak jsem se rozhodla dodělat si ještě školu, tak jsem si vybrala utb zlín.

11: proč ses rozhodla na tom vošonu skončit? nic ti to nedávalo?

IVA: no, já ty školy nedělám kvůli papíru, ale spíš kvůli tomu, co mi to dává. první rok tam byl super, byla jsem dokonce na stáži ve finsku, v rámci nejrůznějších programů jsme měli hodně možností, počítače, tisky, atd.. další rok už jsem ale měla zajímavou práci a škola mi neumožňovala se jí věnovat. vedení tam tomu nedávalo moc prostor, tak jsme se rozloučili...

11: a ten zlín ti něco dal?

IVA: byla to zajímavá zkušenost. kolem oděvu mi to až zas tak nedalo, protože ateliéry neprobíhaly nijak intenzivně, já tam jenom jezdila konzultovat. ale co se týče jiných předmětů, měli jsme zajímavý přednášky, přečetla jsem si zajímavý knížky...samozřejmě to bych mohla dělat i sama, ale potřebuju, aby mě k tomu někdo dokopal.

11: jak se stalo, že ses vydala na návrhářskou dráhu? říkala jsi, že jsi studovala gympl...

IVA: já jsem byla takový to lepící-kreslící dítě. moje babička i mamka šijou. pamatuju si, že na gymplu jsem začala chodit do tanečních a nebylo úplně v čem jít, nic se mi nelíbilo. babička a mamka jsou děsně precizní, ale na obyčejnou zavazovací sukni potřebovaly střih z burdy. to je v podstatě obdélník s dvěma popruhama.... no tak jsem to zkusila sama a začala mamce lízt na stroj. začala jsem si šít pro sebe. já už jsem na střední chtěla na nějakou výtvarnou, oděvní školu, ale mamka byla striktně proti. jsem za to ale vděčná.

11: nechyběla ti ta praktická, technická, řemeslná část 'oděvního' vzdělání? lidi, co jsou na střední oděvářský se tohle naučej a pak na vejšce si už jen řeší ty koncepty, ne?

IVA: myslím, že to mi možná chybí doteď. dá se to brát jako nevýhoda, i výhoda. mám tu třeba na praxi holky z vošky a řeknu jim, ať ušijou na přehlídku pouzdrovku a ony si s tím neví rady; potřebujou si to všechno narýsovat, nastehovat, našpendlit..., bez toho střihu se neobejdou. zatímco já k tomu přijdu a od oka to střihnu, sešiju. umím pracovat bez těch pomocnejch berliček. myslím, že možná proto pak ty věci nevypadaj jako z burdy, ale je to spíš hra s objemem, s látkou. střihy jsem začala dělat vlastně až nedávno. spíš ale rovnou jdu do materiálu a pak si s ním hraju.

11: zmiňovala jsi, že děláš hodně komerčních zakázek. dá se říct, že tě ta práce živí?

IVA: ano, živí. teď jsme do toho sice museli finančně zainvestovat, protože chceme být připravený i na zahraniční trh, abychom byli schopný udělat dvě kolekce za rok a produkovali ve větším množství. chci, aby se to k lidem dostalo, protože mi přijde škoda dělat si tu něco do ateliéru.

11: kde se to všechno šije? u tebe na smíchově?

IVA: tady se připravují všechny vzorky, čím dál víc se tu i šije, ale mám i dvě švadleny, kterým zadávám práci a když je potřeba, taky jednu českou firmu, kde se podle vzorků vyrábí ve větším množství.

11: a teď tu máš nově i asistentku...

IVA: asistentku... to zní hrozně důležitě... haha.

11: no, my jsme úplně perplex, že máš velký ateliér, dílnu, asistentku...

IVA: teď mi bylo pětadvacet, a tak jsem bilancovala. vzpomněla jsem si, že se mě kdysi někdo ptal, kde bych chtěla být, až mi bude pětadvacet a já jsem řekla, že bych chtěla, aby kolem mě bylo pár lidí, na který se můžu spolehnout a který mi s tím budou pomáhat. teď to tak skutečně je. je tu asistentka ivana, můj přítel miláno, který řeší marketing, fotky, videa, web a takový ty všechny věci okolo. kolem nové kolekce toho měl tolik, to jsem si vůbec nedokázala představit. a navíc ještě funguje rodina, kamarádky, který přispěchaj, když potřebuju. bez nich si to nedokážu představit ...

11: máš kolem sebe lidi, na který se můžeš spolehnout, jsi hrozně činorodá... kde bys teda chtěla být za deset let? lidi mi na tuhle otázku často odpovídají, že by chtěli mít nějaký vlastní zázemí, vlastní obchod, dělat tu práci, která je baví a uživit se tím. u tebe to vypadá, že tohle skoro máš, že to celkem funguje...

IVA: já hrozně ráda cestuju a teď mě trochu mrzí, že nemůžu odjet, protože se to tu teď rozjíždí. já bych to chtěla dostat do takový fáze, že všechno bude fungovat a já budu moct odjet třeba na část roku do ciziny...

11: ... nabírat inspiraci ...

IVA: … a vracet se sem připravit kolekci. chtěla bych, aby to fungovalo, abych měla jistotu, že to bude kde vyrobit, že bude, kde brát kvalitní materiály a kde prodávat. chci, aby to celý mělo smysl.

11: odkud bereš materiály teď?

IVA: já to teď právě řeším. ve svojí bakalářce jsem se zabývala tím, jestli u nás jde dělat malou firmu z lokálních zdrojů, takže jsem projela republiku a hledala fabriky, kde se ještě vyrábí český materiály. něco jsem objevila, ale stoprocentně to nejde řešit z lokálních zdrojů bez kompromisů. něco berem tady odtud, část z velkoskladů. rozhodla jsem se, že to pro tuhle kolekci bylo naposledy. nezaručí se ti za tu kvalitu, když potřebuješ větší množství, často už není. koupíš roli a pak chceš další tři, ale už to nedohledáš, takže ve výsledku furt řešíš materiály. shodou okolností jsem teď byla s holkama v toskánsku na takovým punk tripu a ve florencii jsme potkali kluky, kteří dělaj v tomhle oboru. v pratu kousek od florencie je jedna fabrika na druhý, nikdo tam neřeší nic jinýho než materiály. tak bychom tam teď chtěli zkusit odjet autem na pár dní, nakoupit dobrý látky na celou kolekci a mít na půl roku vystaráno. kéž by to tak šlo!

11: zapojila se do charitativního projektu city souls, který dělala katarína král. vytvořila jsi tam dva modely a zisk z jejich prodeje měl jít na psí útulky. co tě tomu vedlo?

IVA: vedla mě k tomu katarína, se kterou jsem se seznámila asi rok zpátky a spolupráce s ní mě baví. hlavní motivací pro mě bylo něco se přiučit. a že to mělo přidanou hodnotu je samozřejmě plus.

11: pracuješ s tiskem. ve tvojí nejnovější kolekci hraje důležitou roli potisk pivoňek. to sis nechávala dělat tady? většinou je to asi na syntetice...

IVA: no, je buď digitální tisk, který se používá na přirodní materiály, a nebo sublimační, který je na umělý. tady v čechách se digitální v tomto rozsahu bohužel nedělá a já jsem to nechtěla posílat nikam do ciziny. máme to tedy na umělých materiálech, ale částečně na funkčních, třeba na softshellu. tam jsou takový paradoxy, máme merino vlnu pletenou na moravě, ale i bambus a softshell. funkční materiály kombinujeme se šifonem, vlnou, polyesterem.

11: někdo nám říkal, že ty pivoňky sis sama nafotila. odkud vzešla tahle konkrétní inspirace?

IVA: no, já vlastně nemám moc ráda kytky na oblečení...

11: … a tahle je navíc taková výrazná.

IVA: na jaře jsem se zamilovala do pivoněk. pak když jsem hledala symbol k té zimní kolekci, tohle mě napadlo. kolekci jsem pojmenovala 'když na tebe sněží, neznamená, že jinde nekvetou' a mělo by to lidi přimět podívat se na to, co žijou zvenku, aby viděli, že není jenom ten jejich malej svět, ale že se děje i něco jinýho někde jinde. pivoňka v zimě tohle symbolizuje. tohle jsem si ale uvědomila, až když nikde žádný pivoňky nebyly, takže jsem jak blázen sháněla pivoňky, běhala jsem po všech čertech a nakonec jsem je sehnala v jednom zahradnictví, kde v mrazáku měli pár poupat. pak jsem je tři dny vozila po dvoře za sluníčkem, aby rozkvetly, ale nakonec vůbec nerozkvetly. a vlastně je to dobře.

11: ten tvar poupěte je možná i zajímavější...

IVA: květina v zimě je takový paradox. stejně tak i ty kombinace materiálů. celý by to mělo vést k zamyšlení nad rozdílnými světy...

11: což asi hodně souvisí s tím, že ráda cestuješ. člověk si při tom uvědomí, že neexistuje jen ten jeho kontext, ale že jinde jsou úplně jiný podmínky...

IVA: a my už to tak máme. v létě na ledovec, do hor, v zimě třeba za teplem... s přítelem hodně cestujeme a máme to tak, že přes den lezeme po horách, ale večer chceme třeba do divadla a teď, jak sis tím poradit, když chceš mít jenom jeden batůžek. proto jsou v kolekci i variabilní šaty z merino vlny. původně jsem je dělala jenom pro sebe na cestování. na večer jsou dlouhý, přes den si je stáhneš a můžeš v nich chodit po kopcích. skvěle odvádí pot, ale i hřejí. teď se mi osvědčily na tom tripu do itálie, kde jako jediný kousek oblečení po dvou týdnech nesmrděly a nebyly zmačkaný.

11: to je nejlepší když to vznikne takhle z osobní potřeby...

IVA: my teď připravujeme i pár pánských kousků, asi 4 modely, který by měly být vyloženě takhle variabilní a funkční... baví mě propojovat pohodlný, sportovní materiály s vyšší módou.

11: určitě je důležitý, aby ty věci fungovaly, aby to nebylo jen na oko...

IVA: … aby to prostě bylo na obojí.

11: zmiňovala jsi, že ses pohybovala mezi snowboardistama. sama jezdíš?

IVA: jezdím. je to pro mě největší relax.

11: odivi se původně zaměřovala na sportovní módu?

IVA: dalo by se to tak říct. byl to streetwear pro snowboardisty, tanečníky, sportovce...

11: a teď děláš spíš elegantní věci...

IVA: zdá se, že k tomu směřujeme. je to takový přirozený vývoj, který ale baví i lidi z těch původních scén.

11: věří ti, protože ví, že to bude vycházet z kultury, do který patří... napadá mě, jak to máš vlastně s trendama. vypadá to, že je asi hodně sleduješ. kalkuluješ tak, aby tam byly trendy prvky pro mladý lidi?

IVA: určitě je sleduju, ale nekalkuluju. trendy se tam přirozeně odráží, tím jak je sama vnímám.



Komentáře

i
×

Víc než jen nákupní galerie

MOLO7 je komunitní prodejní galerie podporující to nejlepší, co se urodí pod rukama módních
designerů. Nabízí alternativu k běžným konfekcím, snaží se bořit anonymní fashion svět a
nechává nahlédnout tvůrcům pod pokličku. Naší touhou a snahou je, aby originální tvorba nezapadla
pod masově nabízenou produkcí. Společným úsilím s designery se podílíme na následování tradice
módního návrhářství. Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta,
která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!

Napsali o nás

  • Kvalita a originalita

    MOLO7 miluje módu. A když říkáme móda, nemyslíme napodobeniny z tržnice ani nekvalitní konfekci. Baví nás kousky, které jsou tak trochu umělecké dílo, přesto příjemné, pohodlné a skvěle nositelné.

  • Designéři

    Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta, která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!