TÝDEN SE SOCKSINBOX: SOUTĚŽ A ROZHOVOR

SOUTĚŽ O SOCKSINBOX

ještě než se pustíte do rozhovoru se zakladatelkou socksinbox ivou neumanovou, máme tu pro vás soutež, jak jinak než o ponožky. vyhrát můžete sadu ponožek think pink (navzdory rozšířeným předsudkům o růžové barvě se jedná o unisex styl). v krabičce najdete tři páry a vyhrát je můžete, když správně odpovíte na soutěžní otázku, kterou jako vždy najdete TADY. soutěžíme od středy do středy a končíme o půlnoci 20. května. výherce vylosujeme. a navíc, za každé koupené ponožky od socksinbox získáte tento týden kredit v hodnotě 77 korun na další nákupy na molo7.


ROZHOVOR S IVOU NEUMANOVOU / SOCKSINBOX, PRAHA – VINOHRADY, DUBEN 2015

barevný ponožky nosíš už od dětství, nebo jak jsi k nim přišla?

jo, ty jsem milovala už jako malá; barevný ponožky a punčocháče. to byla vždycky eufórie. od dětství jsem malovala a šila. babička byla švadlena a už v devíti letech mi dovolila šít na své staré singerovce, zásobovala mě látkami a půjčovala mi svoje módní magazíny.

šla jsi pak na nějakou uměleckou školu?

ano, šla jsem na střední oděvní průmyslovku do holešovic. chtěla jsem být módní návrhářkou, ale po škole jsem usoudila, že to nebude tak snadné, že to není pro lidi, kteří jsou neprůbojní. tak jsem se na to vykašlala a šla jsem studovat management. pracovala jsem pak v reklamce a v různých obchodních společnostech.

původně jsi tedy dělala oděv. věnovala jsi se tomu někdy?

spíš jsem ho vystudovala, a pak ho dělala jen pro zábavu. trošku jsem se toho totiž zalekla a utekla jsem. pak se mi narodila dcera, které už je teď velká: je jí devět let. nevěděla jsem úplně, kterým směrem se vydat, ale věděla jsem, že mi chybí něco tvořit. pro kreativního člověka je utrpení být pořád jen v kanceláři u počítače... rozhodla jsem se proto, že si zkusím něco vlastního a budu si moct s časem nakládat sama a lépe. pracuju teď sice víc, než kdybych byla zaměstnaná, ale zase si práci můžu rozvrhnout, jak potřebuju, pracovat třeba po večerech a přes den být víc s dcerou. a nemusím být v 7 ráno někde v kanceláři.

kdy to bylo, když jsi se rozhodla založit socksinbox?

začala jsem koncem roku 2011, ale velmi opatrně. říkala jsem si, že uvidím, jak to půjde - nepůjde. začátek byl pomalejší, ale před rokem jsem se do toho rozhodla jít naplno.

tvoje dezény jsou hodně grafické. zabývala jsi se někdy grafickým designem?

to ne, jen ráda kreslím. kreslím a zkouším.

když děláš oděv, tak máš víc možností střihu, tady se soustředíš de facto na jednu danou formu...

ano, střih, stejně jako materiál, je tu jen jeden.

když jsi studovala oděv, tak jsi taky navrhovala vzory? bavilo tě to už tehdy?

neměla jsem tu možnost, ale byla bych ráda navrhovala klidně i tapety a vzory na látky. na škole jsme se spíš soustředili na střih, návrh a konstrukci oděvu. teď jsem moc ráda, že můžu navrhovat jen vzory, to mě baví hrozně moc. samotný obchod mě na tom pak baví nejmíň.

co tě nejvíc baví na tom, že děláš socksinbox?

nejvíc mě baví kreslení nových modelů. nápadů mám spoustu, jen z nich pak vždycky musím vybrat těch pár vyvolených, které půjdou do výroby. z toho mám vždycky trému.

celou značku děláš úplně sama?

ano, dělám to sama, ale když potřebuji, tak mi pomáhá, kdo má čas. nejvíc práce mám asi na vánoce a to pak pomáhá, kdo stíhá; manžel, rodiče, kamarádi. v létě si ale zas můžu dát trochu volno, to se ponožky moc nenosí...

ale nosí se přece takové ty krátké ponožky, které jsou úplně skryté v botě. člověk vypadá, že má boty naboso, ale není to tak...

ty já právě nedělám a dělat je nechci, protože tam vzor trochu ztrácí smysl. a dělat jednobarevné nechci, na tom není to, co mě baví nejvíc – barvy a vzory. cenou bych pak samozřejmě nemohla konkurovat 'céáčkům' a řetězcům, které to dělají v obřích nákladech ve velkovýrobnách.

a kde se vyrábí socksinbox?

ponožky v turecku, ale krabičky v čechách, takže finální produkt kompletuju tady.

tam máš rodinné kořeny?

to ne, kořeny mám jinde. jsem z bosny a hercegoviny, ale tady žiju už 22 let.

a jak jsi na to turecko přišla?

byla jsem tam několikrát soukromě, nasbírala si kontakty a když jsem pak hledala, kde vyrábět, tak jsem si tam našla výrobce, který mi dokáže plnit všechna přání.

je to asi malá dílna, kde můžeš vyrábět i v menších sériích...

přesně, já mám všechno v menších sériích a ráda svoje modely obměňuji. můžu je prodat a zase navrhnout něco nového. a nemám pak na skladě tuny stejných ponožek.

a co materiály?

materiál je pořád stejný, ten jsem si vybrala hned na začátku. je moc příjemný a obsahuje 85% bavlny.

jak spolupráce s výrobcem funguje? vytvoříš návrhy, pošleš jim je a oni to zpracují a pošlou hotové?

ano, známe se už dlouho, takže tam nemusím jezdit. na začátku jsem tam ale jezdila. je to taková malá firmička a výroba trvá dlouho právě proto, že to není velká výrobna. na věci čekám třeba i 2 - 3 měsíce. v lednu jim už posílám modely na jarní kolekci.

jak často děláš nové kolekce?

kolekce dělám dvakrát ročně. jarní bývá větší, podzimní je doplňková. snažím se nabídnout ponožky širší skupině zákazníků. myslím na gentlemany, kteří rádi nosí ponožky ke společenskému oděvu i na mladé holky, které rády nosí barvy a ponožky si vezmou k teniskám. většina lidí se ale obléká jednoduše a barevné ponožky jsou pro ně zajímavý detail, kterým se odliší.

jaké typy ponožek nabízíš?

mám hlavně klasické a kratší kotníčkové.

někde jsme zahlédly i podkolenky a nadkolenky?

ano, ale u nadkolenek je trochu problém s těmi vzory. musí se totiž počítat s tím, že se přes kolena víc roztáhnou a většina mých vzorů tak na nadkolenkách moc dobře nefunguje. dělám je tedy jen okrajově.

existují i u klasických modelů nějaká úskalí, která musíš reflektovat v designu?

některé vzory nejsou vhodné, nefungovaly by. někde se to musí ohlídat, ale je to spíš výjimečné.

jak tvoje návrhy vznikají? kreslíš je na papír nebo všechno děláš na počítači?

na počítači. někdy začnu s jasnou představou, ale většina nápadů vzniká za pochodu. někdy zůstanu u toho původního, ale většinou se to v průběhu kreslení mění a výsledek je pak úplně jiný.

nosíš si v hlavě konkrétní inspirace a témata, která chceš později v návrzích zpracovat?

ano, teď se na něco konkrétního chystám v podzimní kolekci. občas mám nějaký konkrétní nápad, ale pak se to většinou posune jinam, když začnu kreslit. hodně mě inspirují barvy. takhle jsem například udělala černobílou kolekci. nakreslila jsem si spoustu černobílých vzorů, ale musela jsem nakonec vybrat tři, které budou fungovat dobře jako set v krabičce. jednotlivé krabičky většinou mají společné téma, které je odvozené buď od barev nebo vzorů.

sleduješ předpovědi barevných trendů?

sleduju, protože mě barvy baví, ale řídím se tím jen částečně. snažím se pokrýt širší škálu, vím, že někdo má rád přírodní barvy, jiný zase výraznější a extravagantnější kombinace.

jsou všechny tvoje ponožky unisex?

ano.

a kupují si je víc holky nebo kluci?

hodně kluci. hlavně v poslední době mi muži dělají radost. ještě nedávno jsem si toho tolik nevšímala, ale teď už vyloženě chodí a chtějí třeba zajímavé ponožky k obleku. když přijdou, tak jim poradím, co se jim bude hodit k oblečení a oni mi pak posílají fotky, jak ponožky nosí. to je úžasný.

vidíš a kolik lidí pořád na český muže nadává...

no, já myslím, že jsou odvážní. třeba za mnou jednou přišel pár a pán chtěl barevné ponožky, ale manželka mu je rozmlouvala. on si je nakonec vybojoval. musím říct, že muži mají často větší odvahu a nadhled než ženy, nebojí se riskovat. myslím, že čeští muži nám ještě ukážou.

jak jsi na začátku řešila propagaci? dělala jsi si asi všechno sama...

no, dodneška si dělám víceméně všechno sama. chodím na různé prodejní markety, dělám si facebook a instagram...

poprvé jsem tě asi viděla před pár lety na fashion marketu v holešovicích...

ano, tam ráda chodím. je to tam báječný. lidi si tam můžou osahat materiál a podívat se na to na vlastní oči. skvělý je, že se tam přímo potkám se zákazníky a můžu jim naslouchat. dozvím se, co by chtěli, co se jim líbí, jaké by chtěli velikosti. pak se vrací a potkáváme se tam pravidelně. to je fajn.

v čem tě například zpětná vazba zákazníků posunula? zrealizovala jsi nějaké konkrétní tipy a požadavky zákazníků?

ano, dozvěděla jsem se třeba, že by chlapi chtěli nosit růžové ponožky. to mě potěšilo. na základě přímého setkání se zákazníky jsem se také rozhodla dělat větší velikosti pro pány.

jaké máš rozpětí velikostí?

až do velikosti 48, ale tu největší velikost nedělám ve všech barvách, protože zas tolik velkých chlapů není.

máš sama nějaké oblíbené modely?

já mám všechny ty ponožky doma a každý týden si oblíbím jiný pár. teď mě hodně baví sada spicy, protože se snadno nosí; hodí se mi skoro ke všemu. jinak ale nosím ráda úplně všechny.

a jaké jsou bestsellery u zákazníků?

to je hodně sezónní věc. před vánoci lidé kupují dárky a prodávají se spíš klasické modely. když si zákazníci kupují něco pro sebe, tak si většinou vybírají barevnější. momentálně je největší pecka sada rubik.

obměňuješ modely, nebo jsou ty nejžádanější modely ve stálé nabídce?

chtěla bych je obměňovat, ale zákazníci mě přiměli k tomu, abych některé typy udělala znovu. jeden model už jsem ale nechtěla dělat stejný, tak jsem alespoň trochu obměnila barvy. pak se ale zas objeví noví zákazníci, něco staršího vidí na fotce a píšou, že to chtějí...

socksinbox děláš čtvrtým rokem. dá se tím uživit, nebo k tomu ještě děláš něco jiného?

kromě ponožek mám ještě asi další dva přivýdělky.

souvisí s módou?

to ne, jsou to spíš brigády. například balím dárky ve francouzském obchodě pylones. to vlastně souvisí s těmi barvami. bylo by hezké, kdybych mohla dělat ponožky na plný úvazek.

přála by sis to do budoucna?

to určitě jo, ale zas nemusím mít žádnou velkou firmu. spíš by mi stačilo se tím sama uživit. teď je to náročný a jsem ráda, že mám občas volnou neděli. zároveň mám ale i spoustu hezkých zážitků a setkání; před rokem jsem byla třeba v české televizi. to jsou výborné zkušenosti, díky kterým se posouvám dál.

co chystáš dál? plánuješ rozšiřovat sortiment?

to ani ne, mě ponožky baví. chtěla bych dosáhnout dokonalosti a maxima v tom, čemu se věnuji teď. budoucnost zatím moc neřeším, ale až dostanu zase nějaký nápad, který mě totálně pohltí, udělám vše pro to, abych ho zrealizovala.

na video z našeho setkání s ivou se podívejte sem!



Komentáře

  • Linda

    VYHLÁŠENÍ SOUTĚŽE S... SOCKSINBOX: ... ano, je to oděvní design! A výhercem sady ponožek Think Pink je Miluše Sirůčková! Gratulujeme :)

i
×

Víc než jen nákupní galerie

MOLO7 je komunitní prodejní galerie podporující to nejlepší, co se urodí pod rukama módních
designerů. Nabízí alternativu k běžným konfekcím, snaží se bořit anonymní fashion svět a
nechává nahlédnout tvůrcům pod pokličku. Naší touhou a snahou je, aby originální tvorba nezapadla
pod masově nabízenou produkcí. Společným úsilím s designery se podílíme na následování tradice
módního návrhářství. Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta,
která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!

Napsali o nás

  • Kvalita a originalita

    MOLO7 miluje módu. A když říkáme móda, nemyslíme napodobeniny z tržnice ani nekvalitní konfekci. Baví nás kousky, které jsou tak trochu umělecké dílo, přesto příjemné, pohodlné a skvěle nositelné.

  • Designéři

    Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta, která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!