TÝDEN S VOALA: SOUTĚŽ A ROZHOVOR

SOUTĚŽ S VOALA

asi se už těšíte, co si pro vás VOALA přichystali do soutěže. jsou to tři sešity GEOMETO, o které budeme soutěžit do příští středeční půlnoci (od 19. do 26.3. 2014). do té doby nám můžete posílat správné odpovědi na otázku: ve kterém roce byli designéři z VOALA nominováni na cenu czech grand design?

a) 2012

b) 2010

pokud si nejste jistí, správnou odpověď najdete v našem rozhovoru s designérkou blankou k. špičákovou. pište nám na adresu soutez@molo7.cz. a pokud si během týdne s VOALA od této značky něco koupíte, získáte kredit 100 kč na váš účet. vybírat můžete TADY. přejeme hodně štěstí!

ROZHOVOR S BLANKOU K. ŠPIČÁKOVOU / VOALA, PRAHA – LETNÁ, BŘEZEN 2014

jak jste se dostali k založení VOALA, kdo za tím stojí a jak dlouho už to děláte?

v roce 2005 jsme s manželem pavlem založili grafické studio, ale pořád nás to táhlo k papíru. od roku 2008 vznikaly „soukromě vydávané kolekce sešitů“, kterými jsme se poprvé prezentovali v rámci designbloku. každý další rok vznikla nová kolekce sešitů, jen tak pro radost až to došlo k roku 2012 a k VOALA (ve studiu byla na začátku i martina kupsová z napoli). potkaly jsme se na vysoké škole. bylo nám 21 let a jako blízké kamarádky jsme na vybraných projektech spolupracovaly. nyní máme tým lidí, bez kterých by VOALA nebylo to, co je. spojuje nás nadšení, estetika i chuť živé spolupráce.

co jste studovaly?

všichni jsme se potkali v brně na favu vut, ateliér papír a kniha (dnes grafický design 2) a pak jsem byla 2 roky na umprum, na stáži na vizuální komunikaci u profesora vaňka. zde jsem mimo stáž psala i diplomku o autorských knihách pavla buchlera a díky tomu i hodně cestovala mezi prahou, brnem a manchesterem (podobný atelier jako kniha a papír byl jen v německém lipsku.) tento typ práce je to, co máme dělat, cítíme, že nás to naplňuje. odráží se v tom i zájem o dnes nepoužívané typy vazby, fixace papírů (jak to dělávali japonští knihaři) a staré tiskařské postupy ve spojení se současnými možnostmi materiálů a technologíí. papír je pro nás krásná matérie, která svou haptikou překvapuje a oslovuje jako nic jiného, co znám. už od školy jsme chtěli mít „papírnictví“, museli jsme ale čekat a pomalu k němu prošlapávat cestu. nejnáročnější je vstupní investice a plynulá produkce. po dvou letech co jsme na trhu máme fungující grafický ateliér a showroom. zaštiťujeme práci pro konkrétní klienty a volně si k tomu tvoříme kolekce VOALA, díky tomu je v tom svoboda. grafické zpracování, schopnost doporučení ideálního materiálu i způsobu vazby nám přivádí klienty, kteří umí vidět detaily. v šuplíku nám však dřímají nové nápady a je před námi řada řešení, co jsme s papírem schopni dělat a co se promítne do nových kolekcích.

který moment určil, že se z VOALA stalo víc než projekt, který vás baví dělat bokem k té stěžejní grafické práci?

zásadním momentem byla prezentace naší grafické práce na designbloku 2012. představovali jsme historii našeho studia, připravili jsme instalaci z našich prací i dokumentačních fotek ukazujících procesní postupy při práci. k tomu jsme vytvořili kolekci GEO sketch (sešity, trika), která byla spíš doprovodnou vizualitou. po výstavě jsme měli nominaci na czech grand design jako grafičtí designeři.

to jste se ale tehdy ještě nejmenovali VOALA…

ano, to bylo ještě 2GD typo*graphic. aktivit nám ale přibylo a v tomto roce jsme se sjednotili jako VOALA. tento rok je tedy zlomový a překvapují nás stále nové možnosti a nabídky.

odkud máte papíry?

papíry dovážíme převážně z německa. pracujeme s recyklovaným papírem a „naturálním“ kraftem, který nám je hodně blízký. naše sešity tvoří záměna gramáží jednoho papíru. pracujeme se sešitem jako s objektem. pod rukama nám vzniká sochařská forma z papíru, která je hodně minimalistická, má krásné detaily a když s ní člověk přijde do kontaktu, má pocit, že se něčeho výjimečného účastní. těší mne zpětné vazby našich zákazníků, že to cítí… ten pocit lze přirovnat k „uměleckému“ přenosu.

sešity jsou precizně zpracované. jsou ručně prošité?

když je toho víc, tak máme vybrané knihárny, ale bereme jim to během výroby z rukou. udělají jen třetinu práce a zbytek dokončujeme ručně. nenašly jsme nikoho, kdo by se tomu věnoval tak, jak je to pro nás důležité. přirozeně nám tu tedy vznikla knihařská dílna.

jaká tradice přístupu k papíru se tam tedy učila? z čeho čerpáte?

asi nejlíp bych to vyjádřila tak, že nehledám estetiku, ale čistou formu… aby nebylo na sešitech nic zbytečného, „naefektovaného“. to je vklad z doby mého studia na škole; nehledali jsme estetiku pro estetiku. papír sám o sobě nese informaci. pouhé zvolení „hmoty“ papíru v bloku a jeho spojení s gramáží obálky přenese pocit, který je chvilkou radosti, že jej máte v ruce a otevíráte ho. to chci dostávat mezi lidi. v zahraničí jsou již lidé takto naučení hledat kvalitní věci denní potřeby a u nás vidím, že to také přichází a stává se součástí našich životů.

jak důležitá je pro vás ekologie?

nejsme žádní velcí aktivisté, spíš je nám recyklovaný papír příjemný a blízký svou podstatou. a opět nejde jenom o estetiku, ale o princip, že papír prošel životem; má v sobě paměť, uplynulý život. naše věci mají být překvapivě „neestetické“.

neestetické…?

no, …ohnu list, prošiju ho a vidím, jak je krásný ve své jednoduchosti. nemusím nic přidávat a je to ono. můj děda byl tiskař a asi jsem po něm. když jsem viděla fotky starý knihárny s urovnanými stohy papírů, kde děda pracoval za války, věděla jsem, že je to můj svět. asi jsem se minula dobou, tak o sto let… byla bych jen knihařem. papír je fascinující, pomocí jednoduchých úkonů dosáhnete toho, aby splňoval funkční formu. i když několik lidí dělá sešit, blok nebo obálku, použije stejné postupy jako je ohyb, slepení, záložka, výsledné působení je a bude jiné. záleží jen na tom, zda jste citliví na detaily.

jak často plánujete představovat novinky nebo celé papírnické kolekce?

teď máme jednu na jaro, plánujeme kolekci na léto a samozřejmě se chystáme na předvánoční nákupní čas.

jak tohle tempo zvládáte? společně s manželem máte nejen práci, ale i velkou rodinu…

lidi se mně často ptají … my jsme se s pavlem velice dobře potkali. on je designér, ale produktový. můj svět papíru ho postupně pohltil, takže se ke mně připojil. bez něj bych to dělat nemohla, zachycuje řadu technických věcí, které jsou pro mě vysilující a náročné. on je řeší mnohem snadněji a já mám pak čas na svoji práci. funguje nám to hezky, dokonce i doma. asi jsme v tom trochu výjimka… musím připomenout, že bez všech lidí z týmu VOALA by nic nefungovalo tak dobře jako teď.

uvažovali jste o tom, že si přizvete nějaké externí ilustrátory?

VOALA tvoří designeři i ilustrátoři, natolik jsme ale zatížení prací komunikační a produkční, že je klidnější mít i někoho kdo kvalitně zpracuje ilustrace. ta však nikdy neměla být stěžejní. loni jsme oslovili filipa pošívače, absolventa všup, který pro nás vytvořil konkrétní kolekce a nyní spolu rozvíjíme a připravujeme další věci. jde o spolupráci, kdy má ilustrátor volnou ruku a věřím, že i radost z práce.

chtěli byste mít v budoucnu vlastní kamenné papírnictví?

odpověď zní: zatím ne… máme před sebou dobu, která ukáže, kam se vyprofilujeme. pracuji ráda s lidmi, když se dělají chytré zakázky na míru. ideální je, když to baví náš tým a ještě je na konci spokojený klient . to nám vyhovuje nejvíc… takže jsme grafický ateliér s přesahy do práce s papírem.

ale máte showroom?
to vzniklo samo, máme charismatický ateliér na letné a lidé si nás už našli. třeba nedávno ráno zazvonil chlapík s vizáží architekta, byl trochu ve spěchu, koupil si sešit a běžel do práce... takže zájemci chodí během celého dne nebo nakupují přes e-shop.

...v pátek vám přineseme ještě více fotek z showroomu VOALA, TADY se podívejte na video z naší návštěvy!



Komentáře

  • Linda

    Máme výherce sešitů GEOMETO v rámci soutěže TÝDEN S... VOALA: Monika Diepoldová, Iveta Šromová, Hana Pololáníková. Gratulujeme!

i
×

Víc než jen nákupní galerie

MOLO7 je komunitní prodejní galerie podporující to nejlepší, co se urodí pod rukama módních
designerů. Nabízí alternativu k běžným konfekcím, snaží se bořit anonymní fashion svět a
nechává nahlédnout tvůrcům pod pokličku. Naší touhou a snahou je, aby originální tvorba nezapadla
pod masově nabízenou produkcí. Společným úsilím s designery se podílíme na následování tradice
módního návrhářství. Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta,
která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!

Napsali o nás

  • Kvalita a originalita

    MOLO7 miluje módu. A když říkáme móda, nemyslíme napodobeniny z tržnice ani nekvalitní konfekci. Baví nás kousky, které jsou tak trochu umělecké dílo, přesto příjemné, pohodlné a skvěle nositelné.

  • Designéři

    Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta, která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!