TÝDEN S LAIA: SOUTĚŽ A ROZHOVOR

SOUTĚŽ S LAIA

v týdnu s laia - celým názvem 'laia goes to the beach', si zasoutěžíme o plavky nidia white. v letně laděné soutěži můžete uspět, pokud správně odpovíte na jednoduchou otázku, jejíž znění najdete TADY. soutěžíme od středy do středy a končíme o půlnoci 3. června. výherce vylosujeme. a samozřejmě získáte i bonusový kredit 100 kč za každý nákup od značky laia na molo7.


ROZHOVOR SE ZUZANOU JANOVCOVOU / LAIA GOES TO THE BEACH, PRAHA – VINOHRADY, KVĚTEN 2015

jak jsi se dostala k navrhování plavek? souvisí tvoje původní profese s módou?

odmalička jsem chtěla pracovat v módě a být návrhářkou, ale i když jsem měla estetické cítění, spíš jsem měla vlohy na ekonomickou stránku věci. rozhodla jsem se jít na ekonomku. když jsem pak jela na erasmus do španělska, tak jsem si to tam úplně zamilovala. do španělska jsem se pak ještě vrátila a žila tam dalších pět let.

v jaké části španělska jsi žila?

nejdřív ve valencii, tam jsem studovala erasmus ve čtvrťáku na vysoké škole, a pak jsem se vrátila a pracovala tam dva roky. po dvou letech jsem se odstěhovala do madridu studovat mba v řízení módních firem, to je jeden ze čtyř mba na světě z global fashion managementu, a tam jsem studovala rok. hned, jak jsem tam přijela, jsem si našla praxi ve španělské módní značce cortefiel. dělala jsem tam nákupčí a moc mě to bavilo. jen co jsem tam nastoupila mi došlo, že tohle přesně chci dělat. tam to všechno začíná, tam se vytváří celá ta kolekce, to je ta 'kuchyně'...

takže vybíráš látky, nebo co přesně děláš?

společně s návrháři dáváš dohromady celou kolekci, sestavujete ceny, řešíte logistiku... později jsem se odstěhovala zpátky do čech, kde jsem našla práci ve fashion days, zase jako nákupčí a odtamtud jsem byla headhuntovaná do slevomatu, kde jsem měla za úkol vybudovat od nuly módní sekci.

a čemu se věnuješ teď?

začala jsem sama podnikat. plavky sama nevyrábím, ale jen navrhuju; nakupuju látky a dělám střihy a výrobu zadávám. celý projekt je tak kapitálově dost náročný na další vývoj. chtěla bych teď zase pracovat pro nějakou módní značku, vlastně jsem teď trochu na rozcestí…

zmínila jsi, že když jsi byla malá, chtěla jsi být návrhářkou, naučila jsi se šít?

šila jsem, i když jsem nestudovala žádnou oděvní školu. na gymplu jsem si šila pro sebe a pro kamarády. ušila jsem si třeba šaty do tanečních a na ples.

od koho jsi se to naučila?

od mamky, ta mě naučila první střihy. na stroji jsem šila už od základky.

jak tě pak napadlo pustit se do vlastní značky, a proč plavky?

vzpomněla jsem si na sen, který jsem měla jako malá a který se na chvíli objevil i během pobytu ve španělsku; tam mě napadlo, že budu dělat značku pyžam a plavek a že se bude jmenovat isabela goes to the beach. jednou ráno jsem se vzbudila a věděla jsem, že to chci zkusit. bylo to spontánní.

proč 'laia' vystřídala 'isabelu'?

o jménu jsem se bavila s člověkem, který mi radil s logem. tak jsem šla na internet a našla jsem laiu, španělské jméno. hodně se mi líbilo laia goes to the beach pro kolekci plavek. kromě plavkové linie jsem chtěla ještě dělat i laia is dreaming, to měla být pyžamka a košilky a laia, sports addict pro fitness oblečení.

takže to jsou tvoje plány?

to spíš byly moje plány na začátku, ale teď vidím, že to je běh na delší trať. na facebooku se mi pořád objevuje 'brašnářství r.tlustý&spol' a slyšela jsem, že začali už před dvaceti lety... myslím, že to bude asi i můj případ. rozjet značku trvá dlouho a já už vidím, že bych potřebovala nějakého parťáka, nějakého obchodního partnera, nejen investora, ale i někoho, s kým bych se mohla poradit a koho by to také zajímalo.

plavky laia se tedy vyrábí v čechách. spolupracuješ s nějakými švadlenami, nebo výrobu zadáváš do větší firmy?

výrobu zadávám do české firmy, která šije pro světové značky. mají tam skvělé zkušenosti a to zpracování je naprosto úžasné. musím říct, že naprosto předčilo mé očekávání.

jaký je minimální náklad pro výrobu v takové firmě?

no, jsou to desítky u každé velikosti a barvy. vzhledem k tomu, že jsem dělala vždycky u těch 'objemových' značek, tak jsem nechtěla jen zadat pár kousků švadleně. to by pro mě vůbec nebyl byznys. ale pak se to ještě musí prodat...

jakým způsobem se propaguješ?

používám k tomu sociální sítě a blogy; blogerky mi myslím hodně pomohly. také jsem byla třeba na kafe.cz a prozeny.cz. a samozřejmě mám reklamy na facebooku.

chodíš i na prodejní markety, kde se můžeš sama setkat se zákazníky?

ano, minulé léto jsem byla na dyzajn marketu na střeleckém ostrově a měla jsem tam i módní přehlídku. to byl super zážitek!

jak na tvoje plavky lidé reagují. pomohl ti feedback od zákazníků?

rozhodně. občas si ke mně někdo přijde něco vyzkoušet [plavky laia se prodávají přes internet], což je pro mě taky dobré, že vidím, jak to zákaznicím sedí a můžu se o tom s nimi pobavit. nikdy se ještě nestalo, že by si zákaznice něco neodnesla, někdy dokonce víc než jedny plavky.

prodáváš plavky jako sety nebo jako jednotlivé kousky – tedy spodní a vrchní díly zvlášť?

prodávají se zvlášť, takže si je můžete nakombinovat, jak se vám líbí.

z čeho vychází tvoje estetická inspirace? máš asi hodně ráda dekorativní látky, bohaté vzory...

ve španělsku jsem čtyři roky žila na pláži, tam je to životní styl, a poprvé jsem měla pocit, že nemám pořádné plavky. za vzorované látky ale může můj dodavatel látek...

na něj jsi narazila ve španělsku?

nene, tady v praze, ale látky jsou ze španělska a z itálie. vybalili na mě čtyři obrovské kufry vzorků. látky jsou hodně drahé, ty vzorované třikrát až čtyřikrát dražší než ty jednobarevné, ale stojí to za to. je to absolutní nádhera. od dodavatele jsem si vzala několik vzorníků a z nich jsem si pak asi dva týdny vybírala. některé látky jsem věděla hned, na to mám oko... to jsou intuitivní věci. několik let jsem dělala nákupčí pro módní značky, kde přesně tohle byla moje práce

na svých stránkách máš napsáno 'buďte opravdová bohyně'. vychází to nějak z inspirace španělskou plážovou kulturou?

ano, plavky jsou totiž navrhované tak, aby podtrhly ženské tvary, aby dělaly hezká prsa a zadek. celé je to naprosto španělská inspirace! španělky jsou zdobivé, ale celkem decentní, oproti nim jsou italky zdobivější. já jsem plavky navrhovala na sebe, celé jsem to dělala tak, abych si to já sama chtěla koupit a také jsem hned viděla, kde to je špatně a co je třeba upravit. výsledkem je, že plavky hezky sedí; kalhotky sedí dobře na bocích a to mi potvrdily i všechny zákaznice, které si je tu zkoušely.

sleduješ podrobně fešn trendy?

ano, ty jsem si prostudovala detailně. projela jsem všechny značky, přehlídky, trendy... asi měsíc nebo dva jsem strávila rešerší a vybíráním látek a střihů. kolekci, kterou teď mám, jsem navrhovala už loni, ale snažila jsem se ji udělat nadčasovou.

co se teď na pláži nosí? můžeš vypíchnout nějaké konkrétní trendy?

stále vedou výrazné barvy a vzory, vršky s volánky a jednodílné plavky. letos se navíc objevily sportovní střihy a průhledné materiály.

jaké máš plány do budoucna?

v ideálním případě bych chtěla přidat noční košilky a pyžamka, v tom vidím potenciál na trhu. v omezené míře bych chtěla udělat i řadu pro fitness a samozřejmě chci víc rozjet ty plavky. ideální by bylo prosadit značku celosvětově na internetu, skvělý by byl například asos.com, nebo jiné celosvětové prodejní portály. a mít třeba malý showroom v praze.

je vůbec nějaká česká značka na asosu?

myslím, že ne. na asos.com jsou v podstatě jen velké značky a vybírají si je samotní nákupčí, ale to se ještě netýká mě, já ještě nemám vybudovanou značku. mohla bych ale jít na marketplace na asosu, tam už jsme se domluvili.

možná je to tu s plavkovým byznysem těžší i proto, že tu chybí moře a obecně 'plážová kultura'...

nemám takový pocit, myslím, že ve španělsku i tady se plavky prodávají tak stejně. každá žena potřebuje plavky a já jsem zjistila, že je možné mít plavky vyrobené v čechách, které jsou kvalitou úplně jinde. to se mi podařilo. když se půjdete podívat například do calzedonie, tak jejich kvalita je tak třetinová. všechny velké značky vyrábí ve velkých továrnách v asii, třeba i calvin klein.



Komentáře

  • Linda

    VYHLÁŠENÍ SOUTĚŽE S... LAIA: ... ano, je to Španělsko! A výhercem plavek Nidia White je Markéta Grolichová! Gratulujeme :)

i
×

Víc než jen nákupní galerie

MOLO7 je komunitní prodejní galerie podporující to nejlepší, co se urodí pod rukama módních
designerů. Nabízí alternativu k běžným konfekcím, snaží se bořit anonymní fashion svět a
nechává nahlédnout tvůrcům pod pokličku. Naší touhou a snahou je, aby originální tvorba nezapadla
pod masově nabízenou produkcí. Společným úsilím s designery se podílíme na následování tradice
módního návrhářství. Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta,
která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!

Napsali o nás

  • Kvalita a originalita

    MOLO7 miluje módu. A když říkáme móda, nemyslíme napodobeniny z tržnice ani nekvalitní konfekci. Baví nás kousky, které jsou tak trochu umělecké dílo, přesto příjemné, pohodlné a skvěle nositelné.

  • Designéři

    Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta, která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!