TÝDEN S JIRI KALFAR: SOUTĚŽ A ROZHOVOR

SOUTĚŽ

tento týden hrajeme o tmavomodrý top s kapucí od JIRI KALFAR. pokud se vám líbí, na adresu soutez@molo7.cz nám napište správnou odpověď na otázku: čemu se věnoval jiří kalfař předtím než vstoupil do módního světa?

a) hudbě

b) baletu

hrajeme do středeční půlnoci 12.2.. výherce vylosujeme a dáme vědět. a pokud si tento týden koupíte něco od JIRI KALFAR, připíšeme vám po skončení akce 100 kč zpátky na váš účet! (platí od středy 5.2. do středy 12.2. 2014). hodně štěstí!

ROZHOVOR S JIŘÍM KALFAŘEM, PRAHA – STARÉ MĚSTO, LEDEN 2014

11: byl jsi tanečníkem a modelem. proč a jak ses stal módním návrhářem?

mám vystudovanou pražskou konzervatoř, pak jsem v šestnácti odešel do německa, kde jsem si na taneční konzervatoři udělal maturitu. pak jsem chvíli s baletem cestoval, řím, londýn … a když se mi podařilo být úspěšný v tom, co jsem dělal, zjistil jsem, že v životě je víc než balet. chtěl jsem mít i zábavu, ne jen práci. nejjednodušším způsobem, jak cestovat a poznat lidi byl modeling. náhodou mě vyskautovali v barceloně, tak jsem tomu dal šanci.

11: … a to ti bylo kolik?

to mi bylo dvacet. napůl jsem pak dělal tancování a modeling, ale viděl jsem, že to nejde skloubit dohromady. tancoval jsem strašně dlouho, já jsem to miloval... chtěl jsem v životě dělat strašně věcí, ale když děláš ten balet, tak fakt děláš jenom balet. při modelingu ale můžeš studovat, učit se jazyky, v tom byl modeling výbornej. když jsem po čtyřech letech modelingu žil v new yorku, řekl jsem si, že bych se rád vrátil do čech. modeling už nechci dělat; můžeš ho pořádně dělat jenom v zahraničí, protože čechách vždycky nakonec skončíš u reklam na polívky. snažil jsem se nějak využít tu kreativnost, kterou jsem se naučil. samozřejmě vím, že to samo o sobě nedělá návrháře, ale jediný, co znám, je lidský tělo, pohyb a móda.

11: jak ti v současný práci pomáhají tvoje předchozí profese – tanec a modeling?

myslím, že moje kolekce jsou trochu teatrální, že vychází z určité kostýmnosti... modeling mě ale zároveň naučil byznysovou stránku, která je zrovna tak důležitá jako ta umělecká. můžeš mít talent sebevíc, ale pokud se neumíš prodat a nedovedeš udržet tempo, je ti to k ničemu. naučilo mě to, jak to v módě funguje; můžeš třeba na spoustě věcech ušetřit, protože tu jsou lidé, kteří pro tu zkušenost pracují zadarmo. tomu jsem věnoval pozornost... třeba jsou tu blogeři, kteří pořád potřebují o něčem psát. no a taky jsem se naučil být milý na lidi.

11: takže seš milej a všechno jde...

ano, jsem milej... haha, to tam nezapomeňte napsat.

11: zmiňoval jsi, že máš kolem sebe skvělý tým... kdo všechno tedy stojí za značkou JIRI KALFAR?

mám svýho asistenta / modeláře honzu šimra, který mi propůjčuje technickou znalost střihů. radím se s ním o tom, co je proveditelný, co jak funguje, atd. a potom mám svojí švadlenu judit.

11: pracují jen pro tebe?

ano, ti jsou jenom moji.

11: a co tedy děláš ty?

tu vizi, design... když vymýšlím novou kolekci, jsem tejden zavřenej v pokoji se skleničkou vína a s cigaretama a kreslím, dávám dohromady látky a barvy... pak přijdu s tím nápadem, uděláme sample, namodelujeme to na figuríně, pozveme kamarádky a zjistíme, jak to vypadá na lidském těle. potom přichází celý ten kolotoč, aby kolekce dostala dostatečné PR, distribuci, prodej, focení lookbooků, atp., ve stejném čase také připravuji různé projekty, které jsou s tím spojeny.

11: říkal jsi mi, že než jsi otevřel showroom v kafkově domě, měl jsi v dušní butik. proč jsi změnil formu prezentace?

finančně utáhnout butik, ještě v centru, není úplně snadný a navíc jsem přišel na to, že mi ten koncept nevyhovuje. snažil jsem se tam pořád být a potkávat ty lidi, abych věděl, jak na to reagují.

11: o tom ale sní docela dost návrhářů, mít obchod a za ním ateliér, vepředu vitrínu...

pro mě to bylo strašně zavazující. neměl jsem prodavačku a chtěl jsem tam být, abych poznal klienty a dostal nějakou odezvu. byla to příležitost zjistit, co si lidi myslí a bralo mi to čas od navrhování... změnil jsem koncept a dělám ted´ dvě kolekce ročně. nedělám trička a košile, nebo věci, které se dají snadno prodat, ale dělám to, čemu věřím a je to tak podle mě lepší.

11: děláš současně dámskou i pánskou kolekci. o co je větší zájem, na co se lidi víc ptají?

začnu trochu zeširoka... dámská móda si prošla vývojem a teď si každý může dovolit, co chce... holka chce třeba být za kluka, chce mít číro..., proč ne? chlapi jsou omezenější v tom, co si můžou a nemůžou dovolit. když jsem bydlel v new yorku na east village, což je ten nejvíc 'cool area', tak ten rozdíl mezi tím, co je pánský a co dámský byl minimální. stejně tak byl malý rozdíl mezi tím, co je 'in' teď a co bylo 'in' před dvaceti lety. já se snažím v pánské módě dělat něco, co tu nikdo nedělá; nestarám se o to, jestli to je komerční trend nebo jak to bude přijatý a co o tom lidi řeknou... dělám to, co jsem vnímal v zahraničí a řídím se podle toho, jak já se oblíkám... třeba si vezmu džíny s koženejma proužkama, obří kanady, oversized triko... dámy by podle mě měly být víc elegantní, takový pařížanky...

11: máš v čechách pánský zákazníky?

mám, ale je to jiný než s holkama. ženy si třeba nakupují u různých návrhářů, ale muži, co sem chodí, opravdu ví, co chtějí a vrací se ke mně proto, že nic takovýho nemůžou jinde sehnat. moje věci nejsou úplně mainstreamový.

11: charakterizuješ svůj styl jako 'boho chic'. co přesně to pro tebe představuje?

já nesnáším perfekci. myslím, že perfekce spočívá v imperfekci. vždycky jsem si rád svoje oblečení nějak dotvářel a upravoval, kupoval jsem si třeba extrémně velký nebo extrémně malý trička… boho chic charakterizuje taková volnost... oblečení netvoří člověka, důležitý je, co s ním ten člověk udělá, jak to umí nosit. je to bohémství, volnost a pohoda... musíš mít určitý koule, aby sis to vzal a dal tomu to správné vyznění. třeba u toho mého kabátu s kapucou... jsou lidi, kteří hned začnou vymejšlet, co s ním, sundají si pásek z kalhot a pojmou to kreativně, jiní si to ale oblečou a nějak se jim to nezdá, protože jim dojde, že by s tím bylo moc práce, že by to neuměli zkombinovat...

11: jaký máš plány do budoucna?

velký.

11: co konkrétně chystáš?

teď chystáme crowdfundingovou kampaň: chceme přivézt kolekci do londýna a otevřít tam malý pop-up, protože si chceme ověřit reakce lidí i jinde než tady...

11: takže se nechceš zaměřit jen na český rybník..

svět za vámi nepřijde, člověk se mu musí sám otevřít.

11: … kontakty ve světě určitě máš.

no právě. to je jeden z plánů. teď aktuálně budeme mít pop-up tady dole v galerii...

11: funguje vám tu zajímavá symbióza s dětskou interaktivní galerií GUD o patro níž. máš tu hezký prostor jako zázemí značky a na oplátku se v galerii angažuješ jako lektor kurzů pro děti...

děti sem chodí na kurzy módního návrhářství, kreslení, fotografie, modelingu a honza šimr tu připravuje výstavy. v rámci téhle spolupráce budeme mít od 18.2 – 16.3. v prostorách galerie svůj pop-up.

11: ta dětská kreativní síla pro tebe musí být docela insprativní, ne?

na dětech je skvělá ta nezávislost. nestarají se, co si ostatní budou myslet... i když nebudou pochválený, tak si prosadí, proč to tak mělo být, že slon je růžovej a proč by ne? já sám jsem strašnej snílek, ale když něco dělám, dělám to naplno a pracuju tvrdě. fešn design jsem nestudoval, ale myslím si, že pro to mám cit. není to vždycky ta nejjednodušší cesta, co si vyberu, ale myslím, že je to ta dobrá cesta.

... na celý fotoreport z návštevy u JIRI KALFAR se můžete těšit v pátek! na video se ale už teď můžete podívat SEM!



Komentáře

  • Linda

    VYHLÁŠENÍ SOUTĚŽE S... JIRI KALFAR:... ano, byl to balet! A výhercem topu s kapucí od Jiřího Kalfaře je Jana Bauerová! Gratulujeme!

i
×

Víc než jen nákupní galerie

MOLO7 je komunitní prodejní galerie podporující to nejlepší, co se urodí pod rukama módních
designerů. Nabízí alternativu k běžným konfekcím, snaží se bořit anonymní fashion svět a
nechává nahlédnout tvůrcům pod pokličku. Naší touhou a snahou je, aby originální tvorba nezapadla
pod masově nabízenou produkcí. Společným úsilím s designery se podílíme na následování tradice
módního návrhářství. Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta,
která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!

Napsali o nás

  • Kvalita a originalita

    MOLO7 miluje módu. A když říkáme móda, nemyslíme napodobeniny z tržnice ani nekvalitní konfekci. Baví nás kousky, které jsou tak trochu umělecké dílo, přesto příjemné, pohodlné a skvěle nositelné.

  • Designéři

    Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta, která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!