TÝDEN S BRAASI: SOUTĚŽ A ROZHOVOR

o co jiného bychom měli soutěžit v týdnu s braasi než o krásný a velký batoh, který se vám bude hodit nejen na kolo, ale i do školy, do práce, nebo do přírody. soutěžní otázku najdete TADY a nápovědu jako obvykle v našem rozhovoru. a za každý nákup získáte kredit 250 korun. soutěžíme do středy 28.1. 2014.

ROZHOVOR S ELIŠKOU SLÁMOVOU A ŠIMONEM BRABCEM / BRAASI INDUSTRY, PRAHA - BÍLÁ HORA, LEDEN 2015

můžete představit tým, který stojí za značkou braasi? kdo jste a co děláte?

eliška: zatím jsme to jen my dva, eliška a šimon. oba jsme architekti. poznali jsme se už na škole, na architektuře v liberci. nejdřív jsme začali dělat architekturu, ale protože šimon má designérské ambice, začali jsme dělat batohy. mezi batohama nám tu totiž chyběl produkt, který by nás oslovil.

kdy jste se do toho pustili?

šimon: asi před dvěma lety. vzniklo to úplně spontánně. výrobu prvního prototypu jsem zadal jedné plzeňské firmě, která šije neopreny pro profesionální potápěče. dostali jsme se k nim tak, že jsme pro dceřinnou firmu majitele dělali interiér obchodu. už je to asi 2 a půl roku. já jsem si ho navrhl, nakreslil a oni mi ho vyrobili, ale nebylo to úplně ono. navíc výrobní cena vyšla na 4 tisíce, takže by to bylo neprodejné.

eliška: nakreslilo se to jako se kreslí barák, to znamená půdorysy, řezy pohledy...

šimon: byli jsme zvyklí na tvrdý materiály a s látkou jsme neměli zkušenosti, takže pak výsledek neodpovídal naší představě. došlo nám, že si to budeme muset zkusit udělat sami a koupili jsme si ojetej šicí stroj. když jsme si pak nechali udělat štítky s logem, který stály celkem hodně peněz, protože jsme jich museli zadat velký množství, došlo nám, že to nemůžeme dál dělat jen tak, jako hobby a založili jsme si stránky a eshop.

jak vzniklo jméno značky braasi? znamená to něco?

když jsem si zakládal první email na seznamu na hodině informatiky na gymplu, tak jsem tam střelil 'braasi', jako brabec šimon. tehdy se zakládali mejly s takovejma nesmyslama, aby to bylo zajímavý, teď už se dávaj normálně jména. to jméno mi už zůstalo, pod jménem braasi.com jsem si třeba dělal portfolio na vejšce. když jsme si pak společně s eliškou založili ateliér tvůrčí jednotka, tak zůstalo tohle jméno nevyužitý. začali jsme ho pak používat na batohy. web už běžel a byl jsem na něj zvyklý víc než deset let. někdo to čte jako 'braši' - bratři, někdo 'brási', ale znamená to původně brabec šimon.

v době, kdy jste se do toho pustili na víc profesionální úrovni, jste už oba pracovali jako architekti, nebo jste ještě byli na škole?

eliška: to jsme ještě studovali.

šimon: dělali jsme v liberci 4 roky bakaláře. já jsem pak šel na umprumku k pelclovi na design a architekturu, to mě lákalo právě i kvůli tomu designu. po roce se ale obor zúžil zas jenom na architekturu. když jsme přišli do prahy, měli jsme tu zázemí v domě u eliščiných rodičů, tak jsme s batohama mohli klidně začít. teď jsme rok a půl po škole.

eliška: myslím, že to bylo souběžně s tím, jak jsme začali dělat diplom.

šimon: ten první stroj, který jsme koupili z jedné staré textilky ve šluknově, máme necelý dva roky.

eliška: první myšlenka byla někde to zadat. záhy jsme zjistili, že to nejde, tak jsme si sehnali šicí stroj a začali jsme to zkoušet.

předtím jste už něco šili? jak jste se to naučili?

šimon: eliška ne, ale já už jsem si na gymplu ušil batoh. batohy mě baví odjakživa. nevím, jestli to mám v genech, ale můj strejda, horolezec, jezdil za totáče po světě a většinou všechno šil sám. firmy jako hannah nebo hudy jsou založený jeho vrstevníkama, kteří šili pro svý kámoše horolezce. všichni se mezi sebou znaj. já jsem tak od malička viděl, že to jde udělat. na gymplu jsem si sám ušil takovej chlupatej batoh. samozřejmě ten gryf profesionálů jsem tehdy neměl, to člověk získá až zkušeností. teď už jsem se to ale naučil.

eliška: na začátku nám taky hodně pomohla šimonova mamka, která umí dobře šít.

šimon: ...ona dřív hodně šila podle burdy.

eliška: kdykoliv jsme měli nějakou nouzi, tak jsme ji poprosili o radu. hodně nám pomohla po technologický stránce.

šimon: pomohla nám i jedna kamarádka, kamila, se kterou spolupracujeme na dalších projektech.

eliška: …a taky štěpánka, která dělá crazy sexy čepice. ta nám pomáhala teď před designsupermarketem.

na svém webu říkáte, že jsou vaše batohy inspirované estetikou horolezecké výstroje osmdesátých let. proč právě tím?

šimon: pro mě jsou inspirací batohy, co si u nás šili horolezci sami v tý době. když jel v roce '82 můj strejda na pamír, udělal si batoh z plachty od avie. byl to tak zvanej tahací batoh, kterej si po laně postupně vytahuješ za sebou jak lezeš. je to jenom pytel a tráky má z hasičský hadice. udělali jsme podobnej batoh, kterej jsme velikostí upravili tak, aby se vešel do zavazadlovýho prostoru nad sedadlem v letadle. když pak do něj na cestách potřebuješ dát víc věcí, tak ho jenom nahoře vyroluješ a zvětšíš, a pak si na zpáteční cestě případně připlatíš za zavazadlo.

eliška: estetika nevychází jen z jednoho batohu. celkově je nám blízká jednoduchost. nechceme tam miliony karabinek, jako to teď dělá deuter. původně byl batoh věc jednoduchá a funkční. nebyl předesignovaný.

šimon: všimli jsme si, že se teď vrací taková vlna různých složitostí. pán v jedné firmě, se kterou jsme jednali ohledně výroby, nám řekl, že si ty naše batohy nebude nikdo kupovat. říkal, že čím víc tam je sešitých dílů a popruhů, tím líp se to prodává, protože to vypadá jako víc vymakaný. přijde mi to jako blbost, je s tím přece víc práce a ve výsledku je to přeplácaný a zbytečný.

eliška: zamýšlíme se, co potřebujeme a co už ne. nejdřív jsme batohy osekali na základní tvar a zbyl nám pytel a tráky. pak jsme dodělali jen minimum věcí. nechtěli jsme tam mít nic navíc.

taky lezete po skalách?

šimon: já ne, ale můj strejda a táta lezli v osmdesátejch letech. pak si můj táta přeřízl dvě šlachy na cirkulárce a ztratil hybnost v prstech, takže skončil. já jsem k tomu nikdy moc vztah neměl, bavilo mě mnohem víc kolo. všechny moje sestřenice ale po skalách lezou.

z čeho vychází váš oblíbený prvek sítě ? z horolezecké výstroje?

šimon: spíš z vojenské. na vojenských nákladních letadlech je pomocí takových sítí přikurtovaný náklad na paletových vozících. a zadruhý je to inspirovaný rallye dakar. když se jede rallye, tak v autě mají stažený skla, ale aby při bouračce nevypadli, mají tam takovou záchytnou síť. my to používáme už od začátku, přes dva roky, teď jsme viděli něco podobnýho u americký značky chrome. původně jsme to mysleli třeba na tubus, nebo na něco neskladnýho, co se dovnitř nevejde. může se tam třeba dát i něco špinavýho nebo mokrýho, co chceš oddělit od ostatních věcí.

eliška: já zase hraju badminton, takže si tam dávám badmintonovou pálku. na kole je síť hodně praktická; můžeš si tam cokoliv hodit, aniž bys to musel sundavat. dá se tam i připnout blikačka, atd.

dá se říct, že potřeby cyklistiky dotvářejí vzhled batohu?

eliška: ano, primárně to vzniklo pro pohyb na kole ve městě, až na druhém místě 'na fešn'.

šimon: máme takovou obrovskou složku skoro se všema batohama na světě v týhle kategorii. dělali jsme si podrobný research a zkoumali jsme například, jak mají všechny ty batohy udělaný tráky. vycházeli jsme ze zkušeností mýho strýce, inspirovali jsme se taky starýma vojenskýma batohama. snažíme se to dělat tak, aby tráky mohly být rovné a štíhlé, ale musí všude ležet plochou a mít dobře rozloženou váhu. úhel, který používáme, je ověřený léty na vojenskejch batozích.

eliška: no, nejen vojenskejch. batoh jako takovej je norskej vynález. původně měl takovej kroužek, na kterém se daly posunout tráky podle velikosti ramen. tak to měl i nejstarší batoh opus, co se u nás vyráběl za socialismu.

šimon: ...teď to zase začala vyrábět jedna maďarská značka. ten kroužek musí ale být masivní, aby utáhl tíhu batohu. u větších batohů je správný úhel tráků potřeba řešit, jinak by to stačilo našít rovně.

eliška: je to důležitý, aby člověka nebolela záda. já s sebou tahám všechno, notebook a další věci, takže větší batoh potřebuju. batohy testujeme sami na sobě a díky tomu se nám daří vychytat nedostatky a batohy stále vylepšovat.

jaké modely batohů v současnosti nabízíte?

šimon: máme jeden základní, to je pytel s malýma kapsičkama uvnitř a kapsou na zip zvenku, který se shora roluje (rolltop). od něj se odvodil batoh se sítí, ale ten má úplně jinou konstrukci, aby i samotné dno pod sítí mohlo fungovat jako kapsa.

eliška: ten rolltop nejdřív vznikl ve sportovnější verzi, v červené barvě. ten jsem dlouho nosila já. ještě máme model hanz, ten má zavírání na zip a A4-kovou kapsu vpředu a ještě takovou kabelku, ta je asi nejvíc 'fešn'. dá se nosit na zádech nebo v ruce jako kabela. dlouho nám trvalo, než jsme vychytali materiály. to, co jsme dřív dělali z měkké látky teď děláme z pevnějšího polyamidu, cordury, nebo bavlněné stanovky. na začátku jsme taky zkoušeli všechny dostupné látky, ale teď se snažíme mít primárně české výrobce. popruhy, látky a kovové zipy máme z čech, kůže je italská a umělé zipy máme japonské (ykk) kvůli kvalitě.

kolik batohů za měsíc vyrobíte ?

šimon: od nového roku máme každý den novou objednávku a skoro nestíháme, protože přes den děláme baráky a batohy až po večerech. jsme schopní vyrobit 4 – 5 batohů za den, ale tím, že to není naše jediná práce, je to momentálně trochu náročný. uvažujeme o tom, že bychom si část produkce nechali někde vyrobit, v nějaké spolehlivé dílně, která by byla schopna dodat věci v termínu a v dobré kvalitě. nejraději bychom to jenom vyvíjeli, ale nechceme mít vlastní zaměstnance. raději bychom spolupracovali s nějakým výrobcem.

eliška: poslední dobou jen šijem a nemáme čas vyvíjet nový věci. navíc přes den jsme v bubenský a běháme mezi architekturou a batohama. teď jen odbavujeme zakázky a nemáme čas se posouvat dál.

šimon: máme také ambici někam expandovat. v březnu se proto chystáme na berliner fahrradschau, což je taková výstava v berlíně zaměřená na městskou cyklistku. v květnu budeme na podobný akci v londýně, spin london. od toho si hodně slibujeme, protože cizinci na naše batohy reagují úplně skvěle. rádi bychom prodávali do zahraničí, ale nejdřív musíme vyřešit výrobní kapacity...

na designsupermarketu jste měli limitovanou edici od umělců. jak to vzniklo?

eliška: s ilonou polanskou (tomski&polanski) jsme se seznámili přes šimonovýho spolužáka z umprumky a líbila se nám její práce, takže jsme je oslovili. udělali dva obrázky speciálně pro nás s tematikou cyklistiky a od každé verze jich vzniklo jen 10 kusů. lidem se to hodně líbilo, ale přece jen jsou většinou konzervativnější. říkali 'kam to budu nosit?', a pak si radši koupili černej. plánujeme spolupracovat také s dalšími umělci a nechat si navrhnout i abstraktní motivy. teď jednáme s patrikem kriššákem.

co dalšího plánujete do budoucna?

šimon: nechceme zůstat jenom u batohů. chceme dělat třeba i dámský tašky a další produkty. máme tu i bundy z padákoviny, které nám dělá jedna kamarádka. to je zatím ve vývoji. chceme s ní spolupracovat, protože my sami se do střihů a krejčoviny pouštět nechceme.

tím, že jsou umělecký obory na školách docela propojený, máte asi celkem dobrou základnu kontaktů pro potenciální spolupráce...

eliška: přesně, nemusíme nikoho hledat. už víme, na koho se obrátit, nebo nám někdo doporučí svýho kamaráda, který to umí. koncepcí značky je vytvořit celou nabídku zboží pro cyklistiku a pohyb po městě. chceme být taková urban značka, nejen výrobci batohů. do budoucna chceme rozšířit škálu produktů, které vychází z našich osobních potřeb.

...a víc fotek uvidíte v pátek!



Komentáře

  • Linda

    VYHLÁŠENÍ SOUTĚŽE S... BRAASI: ... ano, batohy BRAASI jsou ideální pro cyklisty! A výhercem batohu je Zdeněk Kalaš! Gratulujeme! :)

  • natalia.pavlovicova.5

    super :)

i
×

Víc než jen nákupní galerie

MOLO7 je komunitní prodejní galerie podporující to nejlepší, co se urodí pod rukama módních
designerů. Nabízí alternativu k běžným konfekcím, snaží se bořit anonymní fashion svět a
nechává nahlédnout tvůrcům pod pokličku. Naší touhou a snahou je, aby originální tvorba nezapadla
pod masově nabízenou produkcí. Společným úsilím s designery se podílíme na následování tradice
módního návrhářství. Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta,
která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!

Napsali o nás

  • Kvalita a originalita

    MOLO7 miluje módu. A když říkáme móda, nemyslíme napodobeniny z tržnice ani nekvalitní konfekci. Baví nás kousky, které jsou tak trochu umělecké dílo, přesto příjemné, pohodlné a skvěle nositelné.

  • Designéři

    Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta, která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!