Sabina Sádková a její cesta ke zdravému obouvání

Designérka Sabina Sádková původně studovala odívání, Střední uměleckou školu textilních řemesel v Praze, a po maturitě pokračovala v Plzni na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara. Už během studia na střední škole pracovala jako asistentka u kostýmního návrháře, poté pět let připravovala kostýmy v televizi Barrandov. Živila se sama. Od devatenácti let nebydlela u rodičů, ale v podnájmech nebo u známých.

Po odchodu z vysoké školy přemýšlela, co dělat dál. Oděv ji přestával bavit. Nakonec pomohla náhoda. Během školy poznala svého budoucího manžela Jiřího, který studoval filmovou režii. Dlouho byli jen kamarádi, teď už jsou manželé. Převzala jeho příjmení, z jejího původního jména Boháčová však vznikla její značka Sabina Rich (angl. bohatý). „Jirkovi se udělaly výrůstky na patní kosti, nemohl bolestí skoro chodit. Dostal sice gelové podpatěnky, ale nikdo netušil, jak mu pomoci víc. "Začala jsem si kolem toho zjišťovat informace. Překvapilo mě, že 75 procent lidí má podélně ploché nohy, tím trpí klouby a hlavně páteř. Způsobuje to především špatná a nezdravá průmyslová výroba bot,“ upozorňuje Sabina. „Zaměřila jsem se na zdravé obouvání, navštěvovala jsem odborné kurzy a semináře. Chtěla jsem vědět, proč vznikají ploché nohy, vbočené palce, propadlé příčné a podélné klenby, ostruhy na patě, bolesti chodidel. Dost běžné je i to, že je jedna noha kratší. Mnozí se tím vůbec nezabývají. Lidé řeší oči, zuby, a na nohy zapomínají.“

Zdravé obouvání ji zaujalo tak, že se na rok stala obuvnickým učněm u jednoho pražského ševce. Učila se, jak se šijí a opravují boty. Od té doby sleduje, co nosí lidé na nohou. Pak začala spolupracovat s firmou Snaha, kde získala cenné zkušenosti z praxe. Navrhla několik modelů na zdravé obutí, ale pořád ještě ji živila hlavně práce na Barrandově. V hlavě jí však stále víc sílila myšlenka na vlastní obuvnickou značku. Na první ucelené kolekci pracovala dva roky a svoji značku Sabina Rich poslala do světa 25. září 2018, mimochodem na své třiadvacáté narozeniny. Snaží se o propojení módního designu s ortopedickou kvalitou obuvi. Myslela si, že potrvá několik let, než si jí někdo všimne. Stal se opak.

Ještě téhož roku na přehlídce Designblok na výstavišti v pražských Holešovicích si její boty našly první zájemce. Během následujících tří měsíců měla vyprodáno víc než polovinu kolekce (tedy 150 párů), kterou chystala až na jaro a léto 2019. „Nečekala jsem to. Nakoupila jsem stroje, doobjednala materiál a už jsem v tom jela. Dokonce jsem si musela vzít posily. Mými klienty jsou nejvíc maminky s dětmi, ale také starší ženy. Chodí i muži, protoženaše boty jsou unisexové a nabízíme je i ve větších velikostech. Sezona našich bot trvá od jara do podzimu. V zimě se nosit nedají, ale v té době zase budu mít víc času na další projekty,“ vypráví Sabina. Dostala se dokonce do širší nominace soutěže o Ceny Czech Grand Design roku 2018 v kategorii Objev roku, a to za kolekci tenisek. Všiml si jí také respektovaný časopis Forbes.

Sabina Sádková už spolupracovala na botách pro značku La Formela nebo pro módní návrhářku Petru Ptáčkovou. Obouvá také celou svou rodinu včetně sedmi sourozenců. A její manžel Jiří už zase chodí bez bolesti.

„Díky svému muži dělám to, co mě baví, a jsem šťastná,“ říká majitelka značky Sabina Rich.

Zdroj: Styl pro ženy/Dana Kaplanová, foto: Petr Horník



Komentáře

i
×

Víc než jen nákupní galerie

MOLO7 je komunitní prodejní galerie podporující to nejlepší, co se urodí pod rukama módních
designerů. Nabízí alternativu k běžným konfekcím, snaží se bořit anonymní fashion svět a
nechává nahlédnout tvůrcům pod pokličku. Naší touhou a snahou je, aby originální tvorba nezapadla
pod masově nabízenou produkcí. Společným úsilím s designery se podílíme na následování tradice
módního návrhářství. Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta,
která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!

Napsali o nás

  • Kvalita a originalita

    MOLO7 miluje módu. A když říkáme móda, nemyslíme napodobeniny z tržnice ani nekvalitní konfekci. Baví nás kousky, které jsou tak trochu umělecké dílo, přesto příjemné, pohodlné a skvěle nositelné.

  • Designéři

    Potkat zde můžete jména působící na této scéně dlouho, ale i ta, která nejsou příliš známá, a kterým MOLO7 dává šanci prosadit se. A to nás velmi těší!